"Man kan känna i munnen vilket ben hästen jobbar med..."


... eller nåt i den stilen. Det sa nån instruktör eller kursledare eller hästmassör eller nåt. (Hästen till höger på bilden har fått nåt ritat på sig som visar nåt ditåt. Bilden är gammal.)
(Korrigering: Jag hittade en anteckning från 2009: Man kan känna i munnen vilket bakben hästen har mest problem med. Och det behöver ju inte betyda att det syns, men det kan kännas...)
 
Då tänkte jag inte så mycket på det.
Men häromdagen när jag tvättade av tränset märkte jag att bettet var kladdigare på en sida. Och jag kom på att mina händer märkt det tidigare, men vetskapen hade inte gått in i hjärnan för bearbetning förrän nu...
 
Jag nämnde det för hästens ägare och hon sa: "ja det är samma sidas bakben som trilskar lite."
Och vi kom fram till att så är det säkert. (Korrigering: Man kan vara säker tills man blir överbevisad om nåt annat :)... )
 
Helt otroligt.
 
Men jag märkte nåt liknande med mig själv när jag en kväll stretchade på golvet.
Jag låg på rygg och stretchade baksidan av benet på ett sätt jag lärt mig på CR-kursen, och visst kändes det i benet, men jag kände samtidigt en "smärta" i nacken bakom örat på samma sida som det ben jag stretchade.
Det hänger liksom ihop.
Mycket mer än man tror.
Inte bara det att dåliga skor kan ge ryggproblem och sånt...
 
Till saken hör att jag fick höra då att hästen jag red hade en gammal skada just i det bakbenet, inget allvarligt, men säkert ett ärr som ger sig till känna ibland, typ när det blir höst och kallare...
 
Inte alltid lätt att veta vad som är fel alltså när hästen protesterar.
 
Det här gör ju att det är ännu mer intressant att iaktta mer än göra när man jobbar med hästen.
Men bäst är ju om man då och då får nån annan som ser på och kan kommentera, tipsa, kanske öppna ens ögon för en helt ny sida av saken.
 
Det gäller att slappna av mer i kroppen men skärpa sina sinnen mer :).
Ha det gott i höstrusket! :)
 
 
Allmänt | |
#1 - - Bettinas islandshäst:

Intressant! Men när jag tränar straightness med Juppe så är grundtanken hela tiden hästens diagonaler. Om jag trycker lite på vänster sida av Juppes nosben så påverkas höger höft. Fick du höra något mer om varför just munnen skulle hänga ihop med samma sidas ben?

Svar: Oj, nu satte du mig på skolbänken! :) Jag tog fram mina kursanteckningar (=råddigt häfte med alltmöjligt från 2009 och framåt... korta meningar, förstår jag allt?) men hittade inte att jag skulle ha skrivit ner just det där... måste googla om jag hittar nåt liknande... :) Frågan kan ju nog vara mer komplex än så här och fler saker inverkar... Tack för frågan! :)
Mymind

Upp