Jag fick göra markträning med riskolehästen!

 
 

Jag fick helt plötsligt chans att göra ett spontant besök på ridskolan där jag tidigare ridit.
Och jag hade ju inte kollat upp om det ens var lektioner den kvällen och vilken tid de började.
Men jag hade tur.
 
När jag kom dit hade en lektion med mina bekanta just börjat.
Jag hälsade på ridläraren och sa med ett ledande påstående: jag hann inte till början idag så jag skulle ha fått en häst. (Underförstått, jag skulle gärna göra nåt med en häst men vet inte om det passar.)
Hon svarade genast att en häst därinne nog borde få röra på sig lite. Hon hade en skada och fick inte användas på allvar men skulle nog behöva röra på sig.
 
Alldeles perfekt!
Och just en av de hästarna jag menade att jag klarar av att hantera, inte för stor heller :).
 
Efter att jag tagit ut henne i stallgången, vi fick vara helt för oss själva där, skönt, och borstat och pratat och gosat sådär smått för att knyta kontakt på nytt - länge sen sist - så tog jag bara henne i grimman med grimskaftet och så gick vi. Hon trodde först hon skulle tillbaka i boxen så hon blev lite överraskad där :).
 
Sen blev hon nog ännu mer förvånad när vi gick till infarten till ridbanan.
Men där var det hon som överraskade mig.
Jag hade varit förberedd på att hon skulle eventuellt snegla på grönt gräs och vilja ta en tugga... men det jag inte tänkt på var de rönnkvistar som stod i en hög mjölkhink precis bredvid porten. Hon tog tag i hela kvisten och rev ner hela mjölkhinken... nåja, de var torra, hade varit som prydnad på en mindre tävling tidigare i veckan, men tydligen tillräckligt goda för att smaska på.
 
Sen fick vi nästan en tredjedel av ridbanan för oss själva.
Dels kanske för att det var den blötare delen, nattens regn hade satt tydliga spår just där. Men det gick bra att gå där ändå. Och vi skulle ju bara gå.
 
Det var den damen som är så styv i höger varv. Jag skulle gärna ha jobbat lite grundligare men samtidigt är det bra att inte göra för mycket.
Det blev först vanlig uppvärmning förstås, med serpentiner och volter och lite kringelikrokar så hon skulle börja förstå att det här är inte någon vanlig gå-i-andra-ändan-av-grimskaftet-promenad. Det tog ett tag innan det gick upp för henne, men sen lyssnade hon nog.
 
Efter uppvärmningen blev det lite böjningar på rakt spår, jag ledde henne också från båda sidorna för att få hennes huvud alldeles pyttelitet ställt inåt i båda varven, även det superjobbiga högervarvet. Jag måste hela tiden vara uppmärksam på henne så hon inte böjde sig utåt, bort från mig...
 
Sen testade jag också en "mild" skänkelvikning, hon är ju väldigt bra på det i vänster varv, vet jag från de gånger jag ridit henne på lektion. Men höger varvs skänkelvikning är verkligen en utmaning.
Jag lyckades nog inte riktigt från marken heller, men hon fick nåt att fundera på i alla fall.
 
Sen när ridlektionen bredvid var på slutrakan och de bara skrittade av, så gick jag dit också med "min" häst, för där fanns hinder uppsatta lite här och där, och på ett ställe två plank på marken som en port.
Hindren var ju perfekta att ta små volter och åttor runt, då kunde ju inte hästen smita undan lika lätt.
 
Sen plank"porten" utnyttjade jag så att vi vände upp mot porten och strax före porten började jag småspringa och fick med henne i en lugn avslappnad trav genom och en bit förbi porten, där vi sen lugnt tog ner till skritt igen. Bara ca 10 travsteg eller nåt. Och samma sak i andra varvet.
 
Allt det här bara för att lite variera. Jag vet hon blir skrittad. Jag vet hon som alternativ har nån som går med henne i manegen eller på ridplan. Men det här att göra en massa små saker trots att hon inte får ansträngas. Hon får känna att hon är med på lektion, på ett sätt. Det ville jag ge henne!
 
Och då fick hon gärna ta den där tuggan rönnkvist om det nu var så nödvändigt :).
Jag trivdes, och jag tror hon gjorde det också!
 
Ha det bra bland höstlöven! :)
(bilden är gammal, men de små figurerna som stretchar och håller på är högaktuella, viktigt med sånt varje dag ju! och sen hästen stämmer inte in på dagens lilla finnhäst med lintottsman, men det får duga, höstlöven stämmer väl :)!)
 
 
Allmänt | |
Upp