Hästen ska söka handen, inte för godis men...

... när man öppnar handen lite ska hästen söka kontakt och på så sätt länga sig framåt nedåt.
 
Det läste jag i mina anteckningar från nån kurs i hästväg...
 
Men jag har nog haft lite annat för mig de senaste gångerna.
I traven har det hänt att hästen blivit rätt stark, sökt lite väl mycket kontakt.
Vet ju att det kan hända och har varit med om det förr, men det är inte alltid så enkelt att lirka sig fram till en mjukare kontakt då.
Det gäller att spela mjukt med fingrarna, som att ta tusen microsmå halvhalter, lite darrhänt kanske.
Men bara under nån sekund. Och sen vänta att det kommer ett gensvar. Att hästen hört och funderar åtminstone på att reagera :).
 
Ibland lyckas det bra. Ibland orkar man inte försöka tillräckligt.
 
Ett annat sätt att komma undan det tunga huvudet kan vara att ta små böjningar, kanske inte volter, men liten böjning inåt, eller utåt.
 
Nej, jag vet inte.
Jag bara tänker högt.
Det tunga huvudet är ju inte något stort problem just nu.
Men det dyker upp ibland.
Och då gäller det att ha nåt knep på lager.
 
Jag ska fundera lite till.
 
Ha en bra fortsättning på veckan :).
 
Allmänt | |
#1 - - Bettinas islandshäst:

Aj, känner hur det där tunga huvudet känns i axlarna. Fanken vad mycket det är att hålla reda på som pilot.

Svar: Precis! Återstår att se vilken version jag har i händerna idag... och hur jag lyckas få styranordningen att fungera i den isande vinden... :).
Mymind

Upp