Sadeln ska vara en centimeter längre fram...


... sa nån åt mig.
Aha, nå nästa gång ska jag minnas det och testa om det är nån skillnad.
Det är bara det att gången därpå blev det att testa en helt annan sadel så då visste jag inget igen.
Jag kan ju inte sånt där nå vidare.
Ditåt vet jag, och lite vad man ska titta på, men att få det rätt sen...
 
Bilden är helt klart också helt uppåt väggarna fel, men bilden är där bara för att.
 
Men jag tycker det är lite knepigt det där.
Dels ska sadeln passa hästen. Helt klart.
Sen ska ryttaren passa sadeln också. Inverkar stort på ridkomforten både för hästen och ryttaren.
 
En helt annan sak, och absolut en av de största faktorerna som inverkar, är ryttarens hållning och kondition.
Sitter man så rätt man kan och har de rätta musklerna att använda på rätt sätt så är det definitivt lättare att hitta sin plats i sadeln, oberoende vilken sadel det är.
 
Den "nya" sadeln som jag provade sist var en mer allroundsadel än den jag använt hittills, och jag märker att jag inte riktigt passar eftersom jag helst har rätt långa stigläder. Då blir det en viss krock där...
 
Men sak samma. Ridturen var rätt bra. Med beaktande av att det kommit ca tio centimeter kladdig snö ovanpå gyttjekladdet på ridbanan.
Hästen var i alla fall toppen. Som för det allra mesta.
 
Horsesinmind.
Ha en bra valborgshelg!
 
Allmänt | |
Upp