Att få andas med hästar...


... är en förmån.
Det förutsätter att man har några minuter tid, helt utan stress, och lyckas vara bara här och nu just den stunden.
 
För någon dag sedan hade jag ett par timmar "löstid" medan jag väntade på en passagerare, och eftersom jag visste om det på förhand så tog jag på mig stallskläderna.
Jag for till stallet och kollade lektionslistan (=vilka hästar som är i farten den kvällen). Sen gick jag genom hela stallsgången till bortre änden och började i sista boxen.
 
Jag frågade hästen om jag fick komma in. Okej, då, va svaret :). Med ett litet förbehåll, men jag bestämmer vad som ska göras. Okej då, sa jag, och gick in.
Hon är en sån som inte är extremt social, men just den här dagen ville hon bli kliad i pannan, sådär försiktigt, och inte för nära öronen. Vi stod en stund och jag koncentrerade mig på lugn andning, djupt och långsamt.
 
Det går ju inte att fejka sånt, då blir man bara hemskt andfådd, så jag fick jobba på det :).
Men vi stod så en stund, och hon var nöjd.
Jag såg att hon rullat sig i spånet så jag kollade vad hon skulle säga om en liten genomborstning.
Okej då, var svaret, men inte under magen, för jag är kittlig. Okej då, sa jag, och gjorde en liten putsning.
 
Ganska snart visade hon tecken på irritation, hon sneglade mot fönstret och jag visste hon helst stod där för sig själv, så jag avslutade långsamt och sa hej då. Hon tackade och gick till sitt favorithörn.
 
Sen gick jag in till en annan tjej som stått med baken vänd mot boxdörren när jag gick förbi.
Får jag komma in, frågade jag. Hon vinklade först ett öra mot mig, och vände sen sakta om och kom fram till dörren.
Jag tog det som en invit och gick in.
 
Efter att vi hälsat så hon hade chans att kanske minnas vem jag var, så började jag sakta massera hennes mankam och hals, lite mer, och ännu lite mer.
Hennes söta öron var positiva och jag fick massera dem också.
Mitt i allt gosande märkte jag att hon lade sitt huvud under min arm, och jag blev helt varm och nervös, hur ska jag göra för att inte störa det här vänskapliga ögonblicket. :)
Jag fick verkligen koncentrera mig på att andas lugnt och regelbundet och inte göra nånting förhastat.
Inte nånting alls, egentligen, bara vara där och då.
 
Idag har jag läst om vetenskapliga studier på hur människans andning påverkar hästens, och hur människan alltså kan påverka en hästs välbefinnande bara genom att andas...
Inte konstigt att hästkontakt ofta är terapi...
Eller djurkontakt överlag...
Man får lära sig att andas...
 
Allmänt | |
#1 - - Divorce your horse :

Måste bara berätta att vi tog del av dit fina namnförslag till fölet! =D Efter som att jag inte äger fölet så blev det ju inte riktigt lika fint och tvistat som du skrev det med divorce your horse ;) Men nästan i alla fall det blev "May the4ce be with U" Hua... det var precis så att vi fick ihop det med maxantalet tillåtna bokstäver :D Tack så mycket för idén!

Svar: Åh, va roligt! Varsågod :)! Ska bli intressant sen att följa med om man får se mer bilder och höra hisnande historier :).
Mymind

Upp