Pälsverk till bobyggande...


... spriddes för vinden igår när jag tog en tur till närmaste stall, grabbade tag i en piggborste och kröp in under staketet till hästhagen i desperat jakt efter en häst att röra i... :)
 
Jag hälsade snabbt på de hästar jag gick förbi men siktade in mig på den som jag trodde var flockens ledare, ett gammalt sto.
Hon gillade Solsidan... inte teveprogrammet... av vind-och-regnskyddet i hagen. Hade den bästa platsen.
 
Med ålderns rätt (?) blängde hon på mig, halvt nyfiket, halvt hotande, beredd att lägga öronen bakåt.
Jag visade piggborsten, och för säkerhets skull visade jag andra handen också, ingen grimma :).
Hon var svårblidkad. Vadå, vad menar du?
 
Jag höll fortfarande fram piggborsten, men lät den andra handen söka sig in under den yviga pannluggen och började klia, där brukar det visst finnas en hel del vinterpäls som inte lossnar hur hårt det än blåser.
Hon förstod, men var ännu inte blidkad, så jag var beredd på att hon kanske ville nafsa för att varna mig för intrånget.
 
Jag drog några kraftiga tag med piggborsten längs mankammen och så fortsatte jag, och hon drog sig närmare och närmare, flyttade sig några centimeter vartefter hon ville att jag skulle borsta på annat ställe.
Ett tag med borsten, och så måste jag tömma den.
Massor med vinterpäls alltså.
Och lång.
Vinden tog tag i pälstussarna och eftersom vi stod vid husväggen virvlade det extra mycket runt, svårt att bedöma om man själv skulle få det i facet eller vart det skulle flyga.
Jag tycker det ser otrevligt ut om hästen får en massa päls i ögonen så jag försökte undvika det så gott det gick.
 
Två drag med borsten och så kändes den som om den saknade taggar, så full av päls.
 
Undrar vilka fåglar som har hästinredning i vår? Inte köpt på Ikea då, alltså, Hästens eller hästens :D!
 
Kanske ett par bofinkar? Och någon stare?
Troligen ett par kajor.
Och helt klart några mesar av olika sort.
Horsesinmymind, men fåglarna kan nog också få sin del av kakan! :)
 
Allmänt | |
#1 - - Divorce your horse :

Så trevligt skrivet! Ett litet tips är att införskaffa en sån här: http://www.hooks.se/produkt/svettskrapa/49421/49422/
Helt perfekt att använda för att få bort all vinterpäls :)

Svar: Tack för tipset! Nu är ju saken den att för mig idag åtminstone så var inte huvudsaken att få bort så mycket päls som möjligt utan att själv få så mycket hästkontakt som möjligt :)... så jag övervägde till och med att plocka tussar för hand i stället för att använda piggborsten :D. Men jo, uppdraget skulle verkligen underlättas av ett ordentligt verktyg!
Mymind

Upp