Dagens handarbete...

 
... var att reda ut lite man och svans, igen, bra att ta till när man har tid och bara vill stå nära hästen och småprata :).
 
Av olika orsaker så blev det lilla träningen före rykt och mys idag.
Bara kolla hovarna och så på med repgrimman.
 
Den första ground work -föreläsningen var ju i färskt minne så jag ville testa mycket, men för att inte sen bli så väldigt sur och irriterad på hästen (och mig själv) så hade jag sänkt förväntningarna rejält, tänkte att om jag bara får några få minuter med bra kontakt så ska jag vara nöjd.
 
Det blev nog ca tio minuter med riktigt bra följsamhet på banan!
Jag bara väntade på explosion, protest, miss, whatever... men hästen var fokuserad och lyssnande.
 
Ända tills han tröttnade :).
Och då var det åter en ung häst som lite provocerar, kommer för nära, är osäker, allt möjligt.
Men jag började gäspa stort och ljudligt medan jag gick bredvid honom, mest för att lugna ner mig själv :).
Och så tänkte jag att jag ännu testar lite följsamhet där jag går bakvägen framför hans huvud och med slakt grimskaft ber honom följa mig i små kringelikrokar.
Plötsligt var den lyssnande hästen tillbaka för några minuter! :)
Jag tog bara några serpentiner och volter och avslutade väldigt snabbt så det positiva skulle få bli avslutning på träningen.
 
Visst, det var bara några minuter med träning, Och inget avancerat alls,
Men jag fick uppleva både en extremt följsam häst och någon minut däremellan den unga, revolterande, busiga hästen, så jag vet att ingen hade bytt ut hästen :)!
 
Det var sen riktigt skönt att stå och reda ut manen med fingrarna och tänka igenom vad som hänt och se hästen stå där och njuta med halvslutna ögon. Sötnos... :)
 
 
Allmänt | |
Upp