Svårfångad eller svårflirtad...


... det är svårt att veta vilket.
Men smart är han :).
När man ska hämta honom i hagen är det inte ovanligt att grimman hänger snett över ena örat, bild 1.
Men inget konstigt med det. Det är bara att rätta till det.
 
Idag hade jag inte sett att grimman hängde över ett öra, men han ville inte komma på promenad, eller jo, han ville helt klart, för han sneglade så tydligt efter den andra hästen som leddes mot stallet, han lyfte huvudet helt tydligt från höbalen och kollade, men så kom han sig inte för.
 
Så jag tog den yngre hästen till först. Som kom fram och hälsade. Och inte låtsades nåt annat än att han ville komma med på promenad.
Medan jag gick med den här yngre herremannen såga jag att den äldre slängde sig ner i snön och rullade runt ett par varv.
När han steg opp såg hans huvud så konstigt ut. Det var rätt långt avstånd så jag undrade om han fått nån hötuss i ansiktet eller nåt. Men så såg jag att det var grimman som lossnat från andra örat också, bild 2.
 
Sen stod han bara helt lugnt, tänkte på Taylor Swifts "shake it off, shake it off" och så föll grimman i snödrivan.
 
Och han var så nöjd.
Stod så stolt.
Var så fri.
Och vacker :).
 
Jag tänkte, jaha, där rök min chans att promenera med honom sen efteråt, när jag blivit klar med den yngre.
För jag visste ju hur svår den äldre är att få fast om han inte vill bli fasttagen. Det är nästan stört omöjligt.
 
Men jag tänkte sen, jag hämtar i alla fall grimman ur snödrivan och tar en liten pratstund med den gamle.
Och mitt i allt började jag se tecken på att han egentligen vill komma med fast han inte släppte mig nära.
Jag fortsatte prata med honom och var noga med att inte tvinga in honom i nåt hörn. Jag ville han skulle komma frivilligt.
 
Efter en liten stund vände han ryggen helt åt höbalen och gick till grinden och stod där.
Jag trodde ju inte han skulle stå still.
Och jag ville inte tränga in honom i ett hörn.
Så jag gick dit men lät honom förstå att han var fri att gå därifrån om han ville.
 
Men han tycktes säga, hit med grimman nu då, vad väntar du på? Jag har inte tid att stå här hela dagen och vänta på att du skall bestämma dig...
 
Sötnos! :)
 
Så jag fick promenera med båda idag också. :)
Den yngre börjar bli riktigt skicklig att läsa av vad jag vill att han skall göra, och när han ska böja sig, och flytta bakdelen och allt möjligt. Vi till och med travade efter varann idag! Han lyssnade helt på vad jag gjorde! :)
 
Den äldre var ju som vanligt outstanding. Men jag försökte inga snäva böjningar med honom.
Han får göra böjningarna själv i hagen, när han känner för det. Jag ska bara få honom att röra på sig några minuter längre i ett streck och ta lite travstumpar då och då...
 
En härlig tur vid stallet igen...
 
Hoppas ni har haft en bra dag!
 
Allmänt | |
#1 - - Bettinas islandshäst:

Så underbart att du väntar in honom. <3 Den gamle alltså. PS! Håller han med om det? Att han är gammal?

Svar: Jaa, vad ska jag svara på det? På ett sätt tror jag han håller med, men samtidigt känns det som om han gör det med värdighet, man har rätt att vara gammal i den åldern :) Men på samma sätt som jag älskar att springa med honom fast jag däremellan snubblar på iskanter och är nära att vingla omkull i min obalans, så tar han sina spurtar i hagen med högburet huvud, slängande svans och kastar kanske med huvudet också för att riktigt visa att här är nån att räkna med i alla fall! :).
Mymind

Upp