Nästan samma bild en gång till...


... jag vet.
Men det blev så trevligt gos för oss själva där i stallhörnet idag.
 
Det började med att hästen inte ville låta sig fångas.
Vi har varit med om det så många gånger, men ändå är jag alltid lite besviken. Varför vill han inte?
Men samtidigt anade jag att han helt enkelt inte riktigt ville jobba på jobbigt sätt.
Ibland vill han ju så väldigt. Men inte idag.
 
Jag tog snöskyffeln och började mocka bort lite skithögar som fanns ute på plan inblandat i snön.
Det tog ett bra tag.
Däremellan närmade jag mig hästen som för att fråga om han nu hade ändrat åsikt.
Men nej.
 
Sen när jag mockat klart så tog jag ett grimskaft i handen och tänkte försöka i alla fall.
Han började gå runt fyrkantspåret så jag sa okej, då löslongerar jag, och du får värma upp så där fritt.
Det gick riktigt bra.
Förutom att jag nog blev mer motionerad än han, men det är en annan sak. :)
 
Jag försökte berömma honom när han gick bra, och påverka tempot med röst och grimskaft så att det skulle vara jag som bestämde nåt i alla fall.
Men jag ville inte stressa honom.
Försökte också kolla om han gick konstigt eller så.
Märkte nog inget speciellt, annat än att höger varv var styvare, som alltid.
 
Så vi höll på kanske en halvtimme eller så.
Helt okej för mig faktiskt.
Sen plötsligt ställde han sig utanför stallet och väntade på att jag skulle hinna upp honom :). Sötnosen!
 
Vid det här laget hade det andra ekipaget blivit klart med rykt och sadlande så vi var alltså ensamma i stallet då med rykten och goset :).
 
Eftersom hästen redan hade jobbat en del så hade vi ingen panik nånstans.
Manen kunde jag reda ut i lugn och ro, och svansen.
Och prata massor.
Huvudet ville han ha borstat extra mycket idag, stod riktigt med mulen i min mage så jag skulle nå det där stället mellan ögonen och uppåt pannan :).
 
Tänkte sen i alla fall röra på oss lite mer så vi gick ut på plan igen.
Men eftersom jag fortfarande har förkylningen i kroppen så märkte jag hur tunga mina ben hade blivit av uppvärmningen, så jag tänkte vi tar det lite lättare, men lite checka upp små övningar att vi minns dem.
 
Som avslutning sen, i stallhörnet igen, så masserade jag honom lite och kollade upp vad han reagerade på positivt och vad han ville protestera mot. Väldigt lugnt, inte mycket, inte invecklat, bara närvaro egentligen.
 
Och det kändes helt ok.
Fast lite grämer det mig att vi inte fick till nåt ordentligt tränande idag.
Men med det underlag som är på plan så går det helt enkelt inte att göra så mycket invecklat från marken.
Det är bara att invänta bättre tider :).
 
Ha det gott i vintervädret!
 
 
Allmänt | |
Upp