Träna övergångar från...


... höst till vinter...
... och från skritt till trav och till skritt igen...
Det blev gårdagens program med hästen.
 
En bitande vind och frusna fingrar som pillar med läderremmarna...
... och så ett konstigt ljud när hästen började gå, klipp-klopp-klipp-klopp... hoppsan, det är fruset!
 
Okej, det var dags för det igen.
Man har blivit bortskämd med den senaste tidens lagom-väder och mjuk ridbana.
Vad gjorde jag förra vintern när det inte gick att köra race?... Hmm...
 
Hästen visade tydligt att han var missnöjd med underlaget, han som så gärna sätter fart i traven.
Nåja, vi får göra det bästa av situationen.
Efter att ha kollat in de olika hörnen av ridbanan konstaterade jag att kort-korta travövergångar går för sig i mitten. Sen får det bli diverse övningar i skritt på övriga delar av banan.
 
Och nog var hästen med på noterna i alla fall, när han förstod att jag på grund av omständigheterna inte tänkte kräva nån invecklad dressyruppvisning.
Jag försökte få honom att gå lugnt men energiskt, med huvudet ganska sänkt, och utan att "knöla till det".
När han gick rätt (=det kändes rätt för mig och jag trodde det såg rätt ut också) höll jag mig stilla med både sits och skänklar och händer.
 
Han verkade förstå det där.
Och gjorde sitt bästa.
Ibland kunde han ändå inte hålla sig: så fort jag satt lite längre bakåt så ville han sätta fart.
Men så hejdade han sig efter några steg när han mindes: Äsch, det var ju inte så trevligt för fossingarna att köra race idag...
 
Sen vid avskrittningen tog jag snabbt bort sadel och träns och satte grimman på och så gick jag med honom.
Jag hade ju inte precis fått upp värmen av skrittandet i snålblåsten.
Så nu passade vi på och gick raskt.
Ett par gånger travade vi också en bit tillsammans, så länge jag trodde mina fötter hittade säker mark.
Han gillade nog att trava bredvid, utan sadel. Det var roligt :).
Sen avslutade vi med lite "trampa bakbenen under magen", som vanligt, och det börjar gå så bra så!
Så roligt när man jämför med de första gångerna ifjol då jag försökte få honom att gå så, eller att ta skänkelvikning medan jag gick baklänges framför honom. Då var det bara jobbigt och knöligt.
Nu är det bara som vilken superenkel övning som helst. :)
Även om han försöker smita undan ibland och fuska.
Vem skulle inte det om man är lite smart ;).
 
Det är bara att konstatera att vintern är starkt på gång.
Så då väntar vi på snögaloppen då ;) eller våren...
 
Ha en bra fortsättning på veckan! :)
 
Allmänt | |
Upp