Aldrig varit med om markarbete förr...


... är det nåt speciellt man behöver tänka på då, annat än enormt mycket tålamod, och "sakta i backarna"?
 
Det här kom jag att tänka på när jag kravlade mig ner från hästryggen på ridskolan lite innan "lektionen" var slut och tänkte göra lite böjningar med hästen från marken också.
Hästen var väldigt styv i ena varvet men jag tyckte jag hade jobbat så mycket med henne från ryggen redan och hon började lite protestera mot mina hjälper så jag tänkte lura henne till lite mjukgörande jobb på annat sätt.
 
Men jag märkte för det första att hon inte alls tycktes förstå det där att hon ska måsta göra nåt när jag gick bredvid (eller framför), det är väl meningen jag ska få gå och slänga som jag vill då? tycktes hon säga förnärmat. Lektionen är väl slut, va?
 
Visst fick jag henne till lite böjningar.
Framför allt när jag tog slalom runt studshinderstöden, flera på rad då, så det blev lite agilityslalom. Det kunde hon hur mjukt som helst, utan min hjälp.
Men annars var hon styv...
 
Jag hade som sagt jobbat en hel del redan i hennes "svårare" varv så jag iddes inte bråka mycket, men eftersom hennes jobbigare varv var till höger, så ledde jag henne ganska mycket från höger sida och på en volt, och eftersom det blev helt naturligt att "böja sig runt mig" då så tyckte jag hon såg mera avslappnad ut så, även om hon såg lite förundrad ut.
 
Sen försökte jag med att gå baklänges framför henne också för att lite kunna hålla koll på hennes bakben, hur hon använder dem, men det var nog nåt väldigt konstigt tyckte hon...
 
Så jag undrar lite om man borde tänka på nåt speciellt om inte hästen nån gång gjort det förr, eller om det bara är att ha tålamod, lirka fram det rätta, vänja henne vid att ha nån som ger henne order från sidan eller framifrån... Nu vet jag ju inte alls med den här hästen vad hon har gjort innan hon kom till ridskolan, men det märktes i alla fall att om hon nån gång markarbetats med så var det nog vääääldigt länge sen.
 
Trevlig tjej i alla fall :).
Och solen sken ibland riktigt vårvarmt!
Så varmt tydligen att jag efteråt, när jag träffade en "hästmamma" som jag inte sett på länge, tänkte fråga henne hur sommaren har varit! :D!
Hon fick sig ett hjärtligt skratt när hon hörde det...
Jag är nog lite borta från världen och vardagen när jag sysslar med hästar, helt klart :).
Ha det bra!
 
(Och jo, bilden säger nog inget egentligen, men man ska väl ha en bild i inlägget, och jag hade ingen passande bild från förr så fick svirra ihop en sådär mitt i allt... Hästen ser nog mer ut som att hon söker en plats att rulla sig på! :) Kanske det hade varit skönare än mina böjningshjälper!)
 
Allmänt | |
Upp