Forrest Gump gjorde det...

... och hästen gjorde likadant.
 
Jag skulle hämta honom i hagen och han tog in på den långa upptrampade stigen genom hästhagens ännu rätt så djupa snö. Han gick i maklig takt, och jag följde efter lika makligt. Han tog en svans-lyftnings-paus och jag lät honom göra det ;). Sen fortsatte han och jag tänkte i mitt stilla sinne att det här blir en lång promenad, hagen är rätt stor. Åtminstone när det är djup snö man ska ta sig genom.
 
Men så kommer det här med Forrest Gump in. 
Lika bestämt som hästen tidigare gått framåt på stigen, lika bestämt stannade han helt plötsligt, svängde om "på en femöring" och började gå mot mig med sänkt huvud.
 
Jag tvärstannade, försökte febrilt läsa av hästens humör.
Varför stannade han så där tvärt och vände om?
Stigen var smal, borde jag kolla om jag kan ta ett steg åt sidan, undan, ifall hästen verkar "gå över mig"?
Inte för att han är elak. Han har aldrig visat såna fasoner.
Men han är lite burdus. Lite ouppfostrad. När han bestämmer sig för att stå så står han ganska säkert. Tills han får för sig nåt annat.
 
Hur skulle jag tolka den här situationen?
 
Lite som folksamlingen väntade andäktigt på Forrest Gump, att han skulle ge ett bevingat uttalande, visa ord, klokheter att sprida ut över världen... så stod jag andäktigt och läste av hästen, öron, ögon, hållning, svans...
 
Han kom helt lugnt emot mig, stannade mitt emot mig, och lät mig knäppa fast grimskaftet.
 
Sen tolkade jag det som ok, och så tog jag helt lätt tag i grimskaftänden och började gå mot grinden, med hästen hack i häl.
 
Alltid spännande det där med humör...
 
Senare, efter vår promenad, när jag fört tillbaka honom till hagen, så stod jag och "pratade" med en av de andra hästarna, men där läste jag av fel, hon måste bli övertydlig för att jag skulle förstå att hon inte ville jag skulle klia just där... 
 
Svårt det där med humör...
Men roligt när man nån gång förstår rätt.
Och när man kan lära sig nytt.
 
Horses in my mind... 
 
(Otroligt att det gått över en månad sen jag skrev nåt senast här!
Nog har det ju varit lite stall, men också mycket annat, och i stallet har det varit onödigt halt, så jag har inte suttit i sadeln på väääldigt länge, känns det som...fåse när det blir nästa gång.)
 
Allmänt | |
Upp