Hackamore...

... var det som gällde idag, mitt i allt.
 
Och jo, jag vet att bilden inte har nåt med hackamore att göra, bilden råkade bara finnas till hands, men den visar också på friheten att gäspa. För hästen då, framför allt.
 
Ägaren till min medryttarhäst hade testat hackamore tidigare i veckan och lämnat kvar det på tränset.
Och är man lat...
... eller tycker man inte hinner byta...
... eller inte tror sig vara tillräckligt skicklig att passa in det vanliga bettet med justeringar av sidstyckena (tänkte skriva kindremmar :D! så lite vet jag... men så googlade jag...) så tar man det träns som finns med den utrustning som finns.
 
Dessutom har jag en gång på en ridskola fått rida en gammal travare (fräsardam) med hackamore och har enbart positiv erfarenhet av det.
 
Och jag gillar det där att ge hästen mer möjlighet att "arbeta med munnen".
Då är ju förstås bäst utan nosgrimma som den på bilden, då får han ju gäspa hur mycket som helst.
Men också att man om möjligt kan styra hästen med mindre "yttre" hjälper och mer med sits, vikt och sånt.
 
Så det blev en annorlunda ridtur idag då.
Dels också eftersom hästen hade hackamore för andra gången i sitt liv och var lite fundersam vad som menas.
Men jag försökte jobba mycket med sits och vikt och sen på slutet med lösa tyglar och "lägga spöt på bogen" för att böja i småsmå serpentiner.
 
Egentligen är det helt fantastiskt, och det var väl det jag egentligen tänkte skriva om, att man kan jobba med hästar på så många olika sätt. 
Om ett sätt inte går riktigt så bra som man tänkt sig, så kanske man kan jobba på ett annat sätt som lyckas bättre.
Det verkar ju som om vissa dagar helt enkelt inte passar att rida dressyr, trava fina volter, vända snett upp och skänkelvikning bort till det övre hörnet och sen en galopp på liten volt i båda ändarna med fin övergång däremellan... osv... osv...
 
Idag blev det ju kanske inte riktigt som jag tänkt mig, dels pga hackamoret, dels pga hästens humör annars.
Men när vi lyckades samarbeta med en uppgift där vi båda verkade lugna och nöjda så tog jag bort sadel och träns och tog fram longerlinan.
 
Jag hade egentligen bara tänkt gå med honom, visste inte riktigt vad jag skulle planera, men jag tog inte longerspöt, bara ett vanligt dressyrspö att lite visa på bog eller bakben med...
Men han gick självmant ut på en longervolt och började trava, så han fick hela linan och fick springa.
Sötnosen.
Och han sprang, travade heter det visst i den här sporten :).
 
Sen behövde jag ju gå med honom en stund eftersom han fick upp flåset, och då blev det lite böjningar och sånt smått. Varvat med avslappnad promenad med lågt hängande huvud...
 
Sen masserade jag hans hals, eftersom han verkade reagera på nåt där när jag borstade av honom. Det gav också till sist en gosstund när jag masserade hans vänstra öra :).
 
Och det här är ju bara en del av vad man kan göra...
Vilken omväxlande sport!
 
Nåja, vi fortsätter! Ha det gott!
 
Allmänt | |
#1 - - Bettinas islandshäst:

Själv fick jag googla på hackamore. :-)

Svar: Ja, tänk va mycket man kan lära sig, nåt nytt varje dag! :)
Mymind

Upp