Uppvärmningsrunda "följa häst"...

 ... börjar höra till rutinerna.
Och ändå blir det aldrig rutin det här med hästhantering.
För det kan finnas en liten detalj som gör att hästen gör helt annorlunda än förra gången.
Bara det att humöret kan skifta.
Också för mig...
Eller att en snöskoter helt plötsligt susar förbi, så man blir störd i "rutinen".
Hästen svänger en annan väg.
Man råkar ta ett steg extra åt en sida och hästen tycker nej, nu räcker det, jag går till stallet.
Mitt i allt svänger han lite snabbare än jag hinner reagera och så har vi bytt varv, jag snubblar till på en besvärlig snökant, det frasar till under mina skor, hästen tror jag har mer fart än jag har och så blir det en spontan galoppfattning, hur gör jag då?
 
Rutin? Visst, samma (gamla) häst, samma gamla hästtjej som kommer och hälsar på.
Men man kan ju få för sig att göra nåt annat ändå :).
Det kan nästan bli lite dansande av det. Men hästen är så stor och underlaget knöggligt så jag vågar inte leka för våldsamt. Men när det blir bättre underlag så...
Bara för att få omväxling... :)
 
Vad kan en häst göra som går runt i spåret med sin människa efter? Bara gå? Tråkigt. Tröttsamt. Surt.
Eller överraska?
T.ex. göra en snygg öppna i spåret medan "följa häst" -leken pågår. Utan att nån ber om en öppna, alltså.
Och jag har förmånen att få gå bakom och kunna räkna till "tre eller fyra spår" i den öppnan.
 
Eller när jag börjar "trava" bakom och han helt lugnt faller in i en snygg trav, precis lagom för att länga avståndet oss emellan just och just så man märker en skillnad... åtminstone så mycket att jag inte får komma närmare :).
 
Bra motion. För mig.
Hoppas det gör gott för honom också!
 
Allmänt | |
#1 - - Bettinas islandshäst:

Kul idé! Det här ska jag testa på Juppe, tror han kommer att bli lite konfunderad. Jag brukar alltid gå först nämligen (jobbig människa med behov av kontroll).
Undrar om Juppe bara kommer att stå still?
Juppe bjuder också på allt från slutor till öppna när jag går bredvid och han tycker att det blir lite för enahanda. En generös typ!

Svar: I mitt fall så gäller det bekväm häst = går helst i upptrampat spår, därför går det så bra. Om vi skulle ha en jämn åker med staket undrar jag nog hur bra det skulle gå :)... Men att jag skulle gå före utan repkontakt (han har ju inte låtit mig ta fast honom i det här skedet än) tvivlar jag på skulle lyckas, men visst kunde jag försöka det också, man vet aldrig vad han hittar på :)! Lite bra nog att göra dem konfunderade så de får använda hjärnan på det sättet också...
Mymind

Upp