Hay, snow and Horses

 
Här har varit en längre paus igen.
Sånt händer.
 
Har nog varit i stallet två gånger i veckan som vanligt.
Det behövs - för att orka med sig själv och andra - att få prata med en nallebjörn.
 
En stalltur var jag inte alls på humör, det blev mest bara slarvpromenad på ridplan - onödigt kanske - men hästen accepterade det och jag vantrivdes inte heller när jag äntligen accepterade att jag inte har humör.
 
En annan gång for "min" häst i terräng så jag hade de två andra att fundera på.
Den gamle travaren som jag jobbat med förr brukade ju vara nästan omöjlig att fånga, men jag behövde inte gå efter honom så länge förrän han stannade och lät mig komma fram.
Jag tänkte jag måste belöna honom för det så jag gav ett par morötter som jag hittade i stallet.
(Idag när jag kom till stallet kom han fram och snusade försiktigt på min hand men vände sig snabbt bort när han märkte att jag inte hade nån morot idag :) charmören).
Så den gången borstade jag av honom riktig noga med en mjuk massageborste som jag hittade.
Och sen gick vi i stora hagen där det inte var så ojämnt fruset och där vi kunde göra lite tempoväxlingar och små volter och böjningar. Vi gick rätt länge. Och däremellan fick han äta snö :).
 
En annan gång bytte vi häst, min stallkompis och jag, så jag fick fräsardamen att jobba med.
Men hon är mindre än den häst jag brukar rida, och eftersom min balans inte är den bästa och jag dessutom annars också är klumpigare än en adertonårig tjej, så kändes det kanske inte riktigt bra.
Visst travade vi en hel del, och gjorde lite små övningar, men det är svårt när det är en främmande häst att göra nåt vettigt när man inte heller har planerat nåt speciellt.
Men kanske hälsosamt ändå att byta häst.
Man lär sig själv nåt nytt.
Om sig själv.
Om sin häst.
 
Det finns alltid nåt att lära :).
Ha det gott!
 
 
Allmänt | kapson, kommunikation, markarbete, travare, unghäst | |
Upp