Maximalt väder och prestation...


... var det kanske inte igår vid stallet. För min del.
 
Vädret: vårväder till max. Snöslask på marken och regn av varierande styrka från himlen.
 
Prestation: Fruktansvärt trött efter två fulla skottkärrlass med blött bajs från "ridrutan". Var är min kondis?
 
Hästen: Gick omkring och väntade tills jag var klar, sen tog vi några promenadvarv runt spåret innan han tyckte det var dags för mig att ta fast honom :).
 
Men bilden då?
Jo, läste en engelsk artikel om att hitta det där ultimata när man jobbar med hästar.
Googlade sen och hittade massor inom andra sporter också av samma sak, det handlar ju om det här för alla som vill prestera, och som vill jobba effektivt, men med bra humör.
 
Men när jag läste det här angående samarbetet med hästen så fick jag en liten aha-upplevelse.
Det är det här jag har sökt efter, kanske inte alltid strävat efter på rätt sätt, men vetat att det skulle vara det bästa.
 
En avslappnad häst med energin kvar i sina rörelser och som dessutom rör sig i balans.
Då är han lugn och tillfreds oberoende vad jag begär av honom och då mår han bra av det och då blir han glad av det.
 
Enkelt!?
 
En så liten tangeringspunkt mellan de där områdena avslappning - energi - balans. Hur hitta den?
 
Det är alltså den lilla triangeln i mitten som är det bästa för en "arbetande" häst.
 
Det fanns en video också nånstans (minns tyvärr inte var) om en trippig häst som inte hade ro att gå i skritt under ryttare. Han tränades försiktigt med sidvärtsrörelser (inga perfekta prestationer i detta skede)  för att han skulle hitta sin kropps balans och våga lita på den, och när han småningom hittade balansen så skrittade han mitt i allt med långa lugna steg mellan trippningarna, han var på väg åt rätt håll: triangeln.
 
Och det är väl lite så: En energisk häst behöver få balans för att kunna slappna av i långsammare övningar också, kunna utföra dem noggrannare, inte bara springa iväg. En för avslappnad häst behöver få lite mera go och balans för att inte dra benen efter sig och slita ut sig i förtid. En balanserad häst behöver kunna slappna av, söka sig framåt neråt emellanåt för att inte bli för kort och spänd i kroppen, och våga sträcka ut sig rejält i en vägvinnande trav eller galopp.
 
I allt det här har jag ett problem: När jag kommer på nåt "stort" nåt "viktigt att jobba på" så försöker jag alldeles för mycket på en gång. Jag borde lära mig att se de små små framstegen, och inte kräva för mycket på en gång av hästen...
 
Alltså: Jag försöker tänka mig in i situationen att jag kommer mig upp på hästryggen igen... och att jag inte ska göra för mycket då utan själv också tänkta på avslappning - balans - energi... i nämnd ordning. Jag tror att avslappning och balans är viktigast för mig för att hästen ska må bra...
 
Klarar jag av det? Vårens utmaning alltså :)
Ha det gott i vårslasket!
 
Allmänt | |
#1 - - Bettinas islandshäst:

Jag brukar ju få höra att jag inte ska tänka så himla mycket, bara rida. En helt omöjlig uppmaning för mig att lyda. Jag förstår tanken, men kan inte riktigt få till det. Tror du är lite av samma sort som mig . . .

Svar: Haha :) ja, jag har idag försökt analysera vad det innebär, utgående från min kropp i sadeln, du vet mental träning inför en stor utmaning... :). har inte kommit på nån bra lösning på ekvationen än... :)
Mymind

Upp