Ställning med väderreservation...


... den bruna hästen har fint väder, den gråa hästen har pinande nordanvind snett framifrån.
(Hur de sen kan finnas på samma bild måste bero på extrema väderförhållanden... eller photoshop)
 
I förra inlägget skrev jag om att hästens mun och bakben hänger ihop. Vilket ju är naturligt, det skulle bli svårt att sitta i en sadel däremellan annars... :). Men jag blev påmind om att det är viktigt att inte tro på allt man läser, och framför allt att inte tro att det man läser alltid gäller mig och min häst. Alla är olika, har olika förutsättningar, olika bakgrund, olika svagheter, olika egenheter...
Jag kollade upp det jag påstod mig minnas, och märkte att det inte var helt korrekt, det jag mindes. Så jag har korrigerat inlägget i efterhand med parenteser.
 
Men tack vare att jag kollade upp vad jag egentligen mindes (usch vad det här blir råddigt...:)! ), så hittade jag så mycket mer att fundera över, som jag skrivit ner på olika föreläsningar jag varit på.
 
Som till exempel det som har med ovanstående bild att göra.
Jag läste en kort mening: Om hästens öron inte är i jämnhöjd är hästen felställd.
Det säger kanske sig självt, men man kan ju göra hästen spänd också så att den sätter huvudet snett och man tror att man lyckats få den ställd, och så är den bara spänd. För i frihet kan ju nog hästen ställa sig rätt och böja sig hur mycket som helst.
 
Ett litet humoristiskt tillägg var: med väderreservation.
Alltså meningen och tilläggskommentaren kom av en ridlektion för en instruktör i akademisk ridkonst. Och lektionen hölls utomhus. Och det var pinande snålblåst och små små iskristaller som ven runt hästens öron.
När vi red i "rätt" riktning i förhållande till blåsten så hade nog hästen ställt sig helt rätt, öronen i jämnhöjd, men när vi vände så vi fick vinden snett framifrån så blev det inte lika rätt ställning längre, men instruktören konstaterade att det där skyller vi nog enbart på vädret så hästen fick godkänt :).
 
Där också som parentes något jag gillar med de instruktörer/ridlärare jag mest kommit i kontakt med: de har tagit både ryttare och häst i beaktande, och väderförhållande... Sånt gillar jag.
Man måste rätta sig efter förutsättningarna och förhållandena...
 
Detta om ställning med öronen i jämnhöjd.
Sen en annan sak är det att jag själv ofta går, står, rider (?) med huvudet lite på sned, som massören också påpekat nån gång. Det är absolut inte rätt ställning. Och det bör jag tänka på, om jag kan göra nåt åt saken...
 
Jag gillar det här med hästar och små enkla övningar... och kontakt... märks det? :)
 
Ha det gott i snålblåsten och höstregnet! :)
 
Allmänt | |
Upp