Det hänger på bogbladet...

...sägs det.
Det hänger på ett sätt rätt löst alltså.
Och behöver muskler som stöder på alla sidor.
 
Även om det inte alls är samma konstruktion på oss mänskor så om man tänker på sina egna axlar...
Hur lätt är det inte att man belastar dem helt fel.
Och till stor del för att man använder musklerna fel, eller fel muskler, eller spänner sig, eller...
 
Nå, nu förstår jag inte mycket av det här, varken häst eller människa, men jag googlade på "problem med bogen" och "framtung häst" och "bogblad" och nåt sånt...
Och plötsligt hade jag framför mig en sida med enkla tips om hur man kan massera hästens bogar och hals.
Tydliga bilder på "stora halsmuskeln" (minns inte vad den heter) och hur man kan "ta tag i den" och massera.
Och också just bogbladet, men där var det just det där med att det hänger löst.
Därför skulle man se till att mjuka upp och värma musklerna runtom bogbladet först innan man börjar "ta tag i det".
 
Nu gör jag ingen riktig massage.
Men det där att veta vilken muskel som man kan "ta tag i" och massera, värma opp, "dutta på" för att mjuka upp den.
Och när man sen märker hästens reaktion så förstår man ju att man gjort nåt rätt :).
När han sträcker huvudet nedåt, viftar med öronen, ruskar lite på huvudet, trampar lite försiktigt, tuggar, gäspar...
Och nu menar jag inte oroligt, utan bara sådär som man kanske själv vill, rulla på axlarna, skaka på armarna för att skaka loss spänningar...
 
Och så får man stå där och småprata med sin fyrbenta kompis och bara släppa spänningar själv också :).
Det är guldstunder :).
 
Horsesinmind, always...
Allmänt | |
Upp