Långa eller korta tag med ryktborsten...?


... det har jag fått lära mig att olika hästar vill olika...
Tror jag.
 
Så ska jag välja den rosa borsten eller den blå borsten till den här hästen?
 
Tidigare har jag ofta ryktat hästar med rejäl päls och då har det känts att det enda rätta varit att ta kraftiga tag, men då har det blivit många korta i stället för ett par långa tag. Annars är det bara som att kittlas lite, eftersom pälsen varit så kraftig och tjock.
 
Men sen har det ju förstås också funnits klippta hästar som man får ta det mjukare med.
 
Så var det då den här gamla herremannen som jag automatiskt började rykta med kraftiga korta tag för att inte kittlas och för att "få nåt gjort".
Men han började protestera. Stampa med foten. Irriterat slänga med svansen. Han sade tydligt till att nåt var fel.
 
Så jag fick tänka om.
Försökte ta mjukare tag med piggborsten, eller rotborsten, men ändå verkade han inte nöjd.
Det tänkte bli ett problem, vi tänkte bli osams.
 
Men så tog jag riktiga ryktborsten och körde med kraftiga men långa, lugna tag. Som frestar mer på mina armmuskler. Men tydligen var det så hästen ville ha det.
För plötsligt är det inte mycket stamp och svansvift mer.
Hästen står lugnare och till min förvåning tror jag att han ändå blir lika ren.
Det tar lite längre, men om hästen är nöjd så, fine for me! :)
 
Men jag får verkligen tänka efter varje gång jag ska ta ett tag med borsten.
Lugnt, långt och ingen rivig avslutning på draget. Så mjukt som möjligt hela tiden.
 
Sen går det nog att ta piggborsten för att få bort ingrodd eller hopklimpad smuts, men själva ryktningen ska vara lugn och mjuk från början till slut.
 
Tålamod, min vän, säger hästen, och suckar...
 
Ja, jag ska försöka, min vän, svarar hästtjejen...
 
Allmänt | |
Upp