Jo, jag var ju på kurs för... oj, redan tre veckor sen!

 

... och sen har allt bara rullat på med en massa, både jobb och semester och...
Därför (för att jag haft semester!?) har jag inte hunnit med att skriva här...
 
Nej, det stämmer inte. Jag skulle ha hunnit.
Men efter kursen borde jag ha tagit mig tid att tänka igenom det jag hört, känt och förstått under kursdagarna.
Det skulle ha varit lämpligt med en "inte-behöva-tänka"-sticksöm i handen och så bara sitta och gå igenom i tankarna vad som hände.
Nu har jag ännu inte riktigt hunnit ta in det. Och minnet börjar svika.
Även om jag har både foton och videon som minneshjälp.
 
Hur kände jag då när det kändes bra?
Vad sa instruktören då när jag hade problem med högra sidan/höften/fötterna?
Hur tänkte jag, vad vill jag minnas?
 
Hon placerade mina fötter mycket längre in i stigbyglarna, kändes det som, svårt att tro att det skulle vara rätt så.
Jag skulle sitta mycket mera bakåt, nästan halvligga, kändes det som.
Bilderna och videorna sa nåt helt annat: jag satt ju inte ens bakåtlutad!
 
Nåt speciellt hände första dagen, tydligen.
När jag satte mig i bilen och skulle köra hem.
Även om jag suttit på hästryggen bara ca en timme så hade min rygg lärt sig nåt nytt: den sa att bilsätet var vinklat för långt framåt! Så det första jag gjorde innan jag startade bilen var att sänka ryggstödet ett knäpp bakåt. Det kändes mera naturligt då.
 
En annan sak som jag märkte under den ynka timmen i sadeln: 
I slutet av lektionen började jag bli lite mörbultad i mina höfter, fallskadan och kontorsjobbet brukar ge sig tillkänna på det sättet. Jag är så van.
Då skulle vi ännu ta en sista finjustering av sitsen, ännu mer centrerad och "grounded" och jag koncentrerade mig på att följa med i hästens rörelser med min protesterande kropp.
Då plötsligt, ett par minuter, kände jag hur jag hittade rätt rytm med hästens, och plötsligt var det inte jag som försökte följa hästen (=mina ben och höfter blev trötta och sjuka) utan det var hästen som förflyttade mina ben och höfter i sin rytm (=jag kände inte det minsta sjukt eller värk eller trötthet!).
Allt stämde!
Är det möjligt att hitta ett sånt här samarbete så kan jag fortsätta rida!
 
Och nu när jag tog fram den här gamla bilden jag ritat så ser jag hur spänd den här sitsen egentligen är.
Jag skulle ändra på en hel del för att få den avslappnad, följsam, "grounded"...
Kanske jag har lärt mig nåt i alla fall! :)
 
Ha det gott!
 
Allmänt | |
#1 - - Bettinas islandshäst:

Spännande! Var det en kurs i centrerad ridning?

Svar: Ja, det var min första riktiga kurs i centrerad ridning. Jag har gått en inledande del förr, integrerad ridning, där det var lite annat än "centrering" också. Helt fantastiskt att få uppleva såna där pyttesmå aha-stunder som tar ens tankar vidare in på nya spår, eller in genom ännu en ny dörr i samma hus... :)
Mymind

Upp