Ett trolskt sken...


... var det i kväll när vi var vid stallet.
Inget speciellt egentligen, men när jag råkade stanna på rätt ställe så såg jag upp på hästen som jag gick med (jo, han hade nog grimma, den glömde jag rita dit) och han såg så annorlunda ut.
 
Vi gick på åkern bredvid den glashala ridplanen och utanför åkern fanns det bara... ett staket, ett dike och så ännu mera åkrar och diken tills skogen kom emot...
 
Strålkastarljuset som skulle lysa upp ridplanen lyste också upp en bit av åkern bredvid, dvs den del av åkern som var den större delen av hästarnas hage. Det var bara tack vare snön som gjorde allt ljusare.
 
Vi hade alltså ingen stor ridplan att förfoga över den här kvällen, men det gick att gå där, och vi var två ekipage.
Även om jag måste erkänna att jag en gång var så försjunken i övningar med hästen att jag inte lade märke till att vi höll på att gå rakt på det andra ekipaget...
 
Det blev lite böjningar och "leda från fel sida" som jag skrev om tidigare. Och jag blev så glad, för hästen mindes tydligen, så jag behövde inte alls tjata! :)
Även om det nog märktes bra att han inte gillade att "gå på fel sida" men på slutet var det till och med som om han frågade, okej, vilken sida vill du jag ska gå på nu då? Fast jag inte alls hade tänkt gå på "fel" sida :). Sötnosen!
 
Sen blev jag också så glad då han mot slutet stannade (jag gick ju med honom med hängande grimskaft, inget tvång, han ska komma utan att jag spänner repet), tog en paus, och gäspade otroligt stort flera gånger, så där som när spänningar släpper i kroppen.
 
Han verkade på nåt sätt väldigt nöjd efteråt. Och så fick jag känna igenom hans rygg. Märkte ett par ömma/irriterade ställen som jag aktade mig för, men fick ändå göra det och märkte hur han slappnade av allt mer.
 
Ja, alltså bilden, hans öronhår lyste så förunderligt i lampans sken, mörk var han själv, mörk var omgivningen, men ett stort träd, kanske en stor björk eller en asp, var full av rimfrost som tog åt sig av strålkastarljuset och blev som ett skimrande stort moln. Och hästen såg ut i mörkret. Ibland undrade jag vad han såg därborta, eller hörde, nån hare som hoppade, eller nåt annat?
 
Vackert. Njöt till 100 % :)...
 
Allmänt | |
Upp