Kan man gäspa med bettet i mun?


Jo, det kan man visst :)!
 
Jag har en gång varit med om att den häst jag ridit (nej, inte den på bilden) mot slutet av ridpasset börjat gäspa något enormt.
Det första jag märkte var att jag tappade helt kontakten med hästens mun, det var som om bettet hängde i luften :). När jag böjde mig åt sidan för att snegla på vad det var som hände där framme så såg jag att hästen gäspade.
 
Det var bara så konstigt att allt "stöd" försvann, det kändes som att det var så skört där framme att det bästa jag kunde göra var att släppa tyglarna helt.
Nu minns jag inte hur det gick sen, det är minst tjugo år sen, men plötsligt var allt bara som vanligt igen, när hästen slutat gäspa och "tog kontakt" igen.
 
Men det här förutsätter förstås att det inte finns en massa remmar och hinder fastspända runt hästens mun.
 
Ja, jag vet att det knappast finns ett sånt träns som jag ritat på bilden. Jag kan inget om sånt där. Jag tror förresten att det träns jag använde på den häst som gäspade saknade helt nosgrimma och övriga remmar runt nosen, det var endast sidstycke, käkrem och bett...
 
Men för att återknyta till dagens stalltur.
Jag hade tänkt testa en ridtur idag, på åkern, men hade först lite svårt att hitta nåt lämpligt ställe att sitta upp från (är inte så vig att jag kommer mig upp från marken, inte än...) och sen när vi hittade ett ställe så tycktes hästen inte gilla att stå stilla där, så jag blev överrumplad av ridrädslan igen, och gav efter. Jag borde ha gett hästen tid och lugnt försöka få honom att stå stilla, jag vet ju att han inte är en sån som busar. Men som sagt, när rädslan kommer krypande hukar jag mig. Jag sa åt mitt sällskap, som redan suttit upp på sin häst, att jag promenerar med hästen idag, igen,
 
Och det blev nog riktigt bra i alla fall.
Även om det var ett litet nederlag att jag inte kom mig upp...
Kanske nästa gång :).
 
Ha det gott!
 
Allmänt | |
#1 - - Bettinas islandshäst:

Jag tycker inte att det är ett nederlag att promenera, jag gör nästan lika gärna det som att rida.

Svar: Jo, jag vet. Men jag vet också folk som inte tycker det är nåt "riktigt" att promenera. Och så begränsas ju motionen med att ens egen kondis säger stopp... Men jag tror att man får en bra komplettering med kontakten till hästen med promenad. Så jag har det som ett gott alternativ när jag inte vill/kan/vågar rida... :)
Mymind

Upp