Your D needs to become a (...!

... var en annan sak jag fick höra på centrerad ridning -kursen.
 
Och det var det som syntes när jag jämförde de två fotona instruktören tog av mig. Ett stelt D blev ett mjukt och följsamt (.
 
Poängerna var många. En sak hon nämnde mycket om också på "köksgolvsträningarna" vi hade på förmiddagarna var att man skulle tänka sig att länga och bredda ryggen. Inte stelt som en pinne som i D. Utan mjukt som i ( : genom att tänka sig nacken uppåt och ändkotorna nedåt och samtidigt "öppna upp" mellan skulderbladen, inte mycket men lösgjort... äh, det där går inte att förklara...
Men hur som helst: man vill ju få hästen också att jobba mer med bakbenen och rundad rygg, då kan man ju föregå med gott exempel... :).
 
Rörliga höfter ger hästen rörliga bakben, mjuka följsamma axlar, armar ger lättare bogar osv osv...
 
Som sagt, jag kan inte förklara, och säkert hittar många massor med fel i den här texten, men poängen är att ge hästen utrymme att röra sig, att inte själv sitta emot rörelserna, att hitta samspelet både med egen kropp och med hästens... Att inte behöva tvinga fram nåt, att hästen ska tycka det är positivt...
 
Så vi fortsätter, även om det är mycket kvar innan man lärt sig de första bokstäverna i alfabetet... :)!
 
Allmänt | |
#1 - - Karoline:

Jag älskar att du skriver och reflekterar, det får igång min tröga skalle som verkar ha glömt det mesta för tillfället :) Jag vill bara läsa mer och mer!

Svar: Va roligt att det gläder nån annan också :), jag märker ju att jag skriver mest för mig själv, för att fundera, få ord på, tänka till, och så hoppas man att man ska minnas bättre sen :)... Om kroppen får uppleva hur det känns när det är rätt, kan den nog hjälpa en att minnas sen...:)
Mymind

Upp