Bra både för långsam och slö häst...


... det där med att sitta på rumpan, låta D bli mer ett (, och dansa salsa... :)
 
På kursen hade jag en "långsam" häst, om man säger så. Han är inte lat, inte trög, inte gammal och sur, men han är van att ta det lugnt med olika osäkra ryttare, så då gör han inget extra om man inte uttryckligen ber om det.
 
Så jag var nöjd med hästen jag fick. Jag fick ta det lugnt. Fick hitta mina sittknölar och min mittpunkt i lugn och ro utan att han protesterade eller sprang iväg till grannen.
Sen när vi skrittat ett par varv i min nya (-position och jag började komma underfund med "salsan" och skänklarna märkte att de kunde "förstärka" hästens rytm på ett naturligt sätt, så då var det plötsligt mycket mera energi i stegen, och det var inte långt från att han själv skulle gå över i trav på grund av energin.
Nice att märka!! :)
 
Nu efteråt har jag suttit på en annan häst. Helt annan storlek, annan bakgrund, annat sätt att röra sig, mycket mera energi, hela tiden. Och först var det svårt för mig att hitta den där samma (-känslan på den här hästen, då gången var en helt annan.
Och jag har nog inte hittat känslan riktigt än.
Men nånting ditåt har jag försökt, och nu igår, när vi för första gången red ute på en skördad åker som hade precis lagom mjukt och stabilt underlag så märkte jag hur hans energi blev mera jämn och lugn när jag hittade sitsen, alltså "sitta på rumpan" och "dansa salsa".
Så fast jag var lite rädd att han skulle sätta iväg ännu mer om jag började följa hans rytm, så verkade han i stället vara nöjd med det och som svar blev han lugnare, inte långsammare direkt, men kontrollerad...
Nice! :)
 
Så man vinner på att jobba med sitsen och hitta samarbetet där. Oberoende om man rider en långsam häst eller en energisk häst.
 
Säkert nåt självklart för många, men för mig är det en ny insikt som jag, genom att tjata om det här, försöker få inpräntat i mitt huvud, och så småningom i min kropp också :).
 
 
Allmänt | |
Upp