När du känner att hästen lyssnar med munnen...

... då lyssnar den också på din skänkel, då kan du ge tecken.
 
Världens enklaste sak. Skänkelvikning längs staketet.
Det här varvet var hästens svårare sida, men samtidigt den sida där min snedhet hjälpte hästen att bli rak. Om man nu överhuvudtaget kan säga så, men nåt ditåt i alla fall.
 
Visst hade jag fått några steg rätt bra, men ändå var det svårt, verkade kämpigt för hästen också att förstå.
Då sa ridläraren just det där med att känna när hästen svarade på tygeltaget...
Tänk att det fungerade!
När jag med små halvhalter bad om uppmärksamhet och hästen svarade Jo, jag lyssnar. Då gav jag utrymme med innerskänkeln och visade riktningen med ytterskänkeln. Och vips var det hur enkelt som helst för henne att göra rätt!
 
Sötnos, om jag bara kunde prata rätt språk hela tiden så behövde vi inte få in en massa missförstånd i arbetet! :)
 
Allmänt | |
Upp