Sportlovshäst med Apple Mouth...


Ni ser väl hur pigg han blev av äppelsmaken?
Han var med på sportlovskul vid stallet och skulle dra en pulka.
Men ryttaren var inte riktigt uppmärksam, hade glömt spänna fast pulkremmarna, red själv barbacka och hade inget knep att sitta kvar i sadeln eller få stopp på hästen när han upp-piggad av apple mouthe -saken skuttade till och rusade ut i de högsta snödrivorna...
 
Nä, det var inget som hände på riktigt.
Jag bara började rita nåt.
Det blev värre och värre.
Och ingen ordning på varken näsborrar (heter det så på en häst?), mule eller hovar.
Så jag måste hitta på en story kring bilden för att kunna publicera den :).
 
Ridlektionen i måndags gick helt ok.
Inga stora aha-upplevelser.
Men inga stora besvikelser heller.
Märkte bara att jag tydligen är i den åldern att jag verkligen får se upp med konditionen och orken.
Så jag ska klara av att fortsätta rida med behållning, jo, med förhållning också, men för att jag ska få ut något av det, inte bara åka med.
 
Så idag har jag varit på en sparktur på ca fem kilometer.
Tränade båda sidorna idag också.
Även om det ena benet blev väldigt mycket tröttare och sparken hade en tendens att gå snett i "höger varv" så att säga :).
Vänster varv gick mycket bättre.
 
Det var visst nåt sånt som ridläraren sa i måndags: På volten i vänster varv behövde jag få fram höger höft lite mer så hästen lättare skulle förstå böja sig rätt.
Det hade jag inte tänkt så mycket på tidigare.
Behöver man kanske inte tänka på i vanliga fall, men eftersom det var höger höft jag smällde i manegegolvet då för lite över ett år sen så är den mycket styvare, behöver få ett kommando att flytta sig mera framåt :)...
Så jo, en aha-upplevelse blev det ju faktiskt!
 
Hälsosamt på många sätt hur som helst. Ridlektionen alltså.
Ha det gott!
Stäng datorn om solen skiner ute och ta en tur till fots, till sparks eller på annat friskluftande sätt!! 
:)
 
 
Allmänt | |
#1 - - Divorce your horse :

En härlig blid precis som vanligt! Kul med en liten story till den också, allt behöver ju inte alltid vara sanning :)

Svar: Tack... Lite sportlovskul alltså :)!
Mymind

#2 - - Neapocalypse - en alternativ hästblogg:

sv; men exakt :) Det är bara det att i AR:en har det blivit så mycket fokus på tekniken och att allt ska vara 100% rätt så jag har liksom tappat bort mig själv.. Nu går det genast lite bättre :)

#3 - - Caroline:

Vilken söt bild, och superfin blogg! Måste fortsätta kika in här :)

Svar: Tack! Roligt att du gillar den... :)!
Mymind

Upp