Dragkamp eller dragkamp...

... en dragkamp är han helt klart, speciellt om han placeras framför en lagom stor kärra, då drar den här finnhäst-kampen hur lätt som helst några personer :).
 
Men man vill absolut inte ha någon dragkamp med honom...
... och det är just det som jag inser mer och mer att jag måste tänka om...
 
Hur mycket man är på ridskola, ridlektion och ska göra övergångar på ett visst ställe, göra halt just mittför de där bommarna, starta skänkelvikningen just vid konen...
... så skulle jag behöva få in i huvudet att inte börja med en dragkamp, för det säger sig självt att det inte lyckas.
 
Fast jag har ridit den här envisa filuren så pass många gånger tidigare att jag insett hur mjuk jag måste vara, diskutera, övertala, inte försöka tvinga, så de senaste gångerna, och nu i torsdags, hade jag på nåt sätt glömt det... hur kan man vara så korkad?
 
Jag har de senaste gångerna börjat fel redan innan lektionen.
Han har dragit iväg med mig till gröngräset när jag hämtat honom från hagen.
Där har han lyckats få mig arg (=rädd) att inte klara av honom... rädslan för dessa stora djur har först gett ut ilska, sen förtvivlan och så har jag varit alltför hård i händerna på lektionen... inte alls medvetet, straffande, men min frustration har antagligen känts i händerna, hur mycket jag än har tackat honom med ord...
 
Väldigt frustrerande att märka att man inte verkar ha lärt sig nåt alls på dessa år...
Eller att man har svårt att hantera sig själv i dessa situationer...
 
Jag får säga som jag sagt förr: När jag blir stor ska jag lära mig rida... jag ska...
 
Hoppas verkligen att jag lyckas koncentrera mig på kontakten nästa gång.
Att jag till och med ignorerar ridlektionens uppgifter och i stället tänker på kommunikation.
Från första kontakt, till när jag tränsar, till när jag sitter upp, till när jag ska övertyga honom om att det är en lektion som startar... :)
Han kan verkligen testa ryttaren.
Inte alls elakt, bara med en väldigt busig blick...
... jag ids inte om du inte verkligen lovar samarbeta så jag förstår och trivs...
 
Horsesinmind for ever...
 
Allmänt | |
Upp