Tre veckor sen senaste ridlektion, vet jag ens hur en sadel ser ut?...


... det kändes verkligen konstigt.
Men det fanns inte tid att grubbla på nervositet och hur en sadel ser ut.
Den som hade hand om kvällsstallet bad om hjälp att ta in hästar, även om vi kom dit rätt sent, så då var det bara att "lyda order" :). Man hjälper ju nog gärna till, allt som går bra ger en självförtroende i hästhanteringen och blir det problem får man så lov att lösa det på nåt sätt.
 
Jag började i alla fall rätt snabbt fixa "min" häst, eftersom jag var så främmande med "nallebjörnen" och annars också kände mig borta.
 
En snäll om än lite stöddig typ var det.
Han måste ju bara få en kram först :) även om han verkade lite "äh, sluta larva dig, ge mig en morot i stället!".
Okej, han hade lite hö att plocka i sig medan jag borstade, kratsade och fixade med sadeln.
Sen hade han ju inte velat sluta när jag kom med tränset, men klockan var mycket, och... egentligen lyfte han huvudet snällt sen och väntade tills jag fick ordning på det okända tränsets alla remmar...
 
Snäll alltså på alla sätt. Lite otålig bara. Tills vi kom in i manegen.
Då såg han att hade sällskap av fyra andra hästar, det är lugnt "de där känner jag" :).
 
Han ingav förtroende på nåt sätt. När ett par av de andra hästarna hoppade till för den busiga blåsten utanför, så tog han några korta trippande travsteg men inte desto mera. Jag märkte att jag i stället för att grabba tag i tyglarna som jag brukar när sånt händer, så slappnade jag bara av, satte mig lugnare... Och jag tror att jag drog på smilbanden en aning också. Inte på grund av buset utan på grund av lugnet i buset.
 
Sen fick jag nog lite skrämselhicka när vi travade på ena långsidan och samma sak hände. Jag hade just manat på honom till en mera flytande trav när ett par andra hästar hoppade till, han tänkte fatta galopp, och jag kände bara ett rejält knyck i nacken då han för en bråkdelssekund satte i högsta växeln. Sen blev det genast vanlig trav igen, han ångrade sig, eller var för lat :). Jag tänkte det är nog krut i gubben ändå, fast han ser så sävlig ut :).
 
Jag fick inte den där riktiga kontakten med honom, men det var ju bara första gången än, och nystart för mig för i år.  Hoppas jag får chans att lära känna honom bättre...
Allmänt | |
#1 - - Divorce your horse :

Alltid väldigt kul och spännande att lära känna nya hästar och hur de beter sig :) Skönt att han i alla fall hade ett lugn i sitt busande :)

Svar: Ja, och att han ändå visade att han har glimten i ögat :).
Mymind

#2 - - Karoline:

Vilken underbar herre han verkar vara. Kul att du fick börja terminen med ett så bra pass :)

Svar: Ja, det är roligt att börja så :)! Fast vet ju inte om min insats var så bra, men trevligt var det iaf!
Mymind

#3 - - Karoline:

Klart den var bra :)
Man lär sig nytt hela tiden och ibland är det riktigt svårt. Jag personligen har väldigt svårt att rida olika hästar och känner mig som tryggast och duktigast på Odessa (som nu är Mickes). Det är sjukt svårt att rida :)

Svar: Ja, det här med hästar ger hela tiden utmaningar :)...
Mymind

#4 - - Neapocalypse - en alternativ hästblogg:

sv; åh! vilken fin kommentar! Förstår inte hur du alltid lyckas vara så peppande :'D Hoppas verkligen jag hittar något snällt sätt att säga åt honom, som fungerar för oss :D

#5 - - Karoline:

Vilken underbar person du är, tack för din fina kommentar. Den gjorde min dag <3

Svar:
Mymind

Upp