Tappade stigbygeln i en helt vanlig trav...


--- hur klantig får man vara?
Nu går det nog för långt ändå... !
Borde nog få ordning på alla spänningar i kroppen när jag rider.
 
Rädslorna sitter förstås i sedan gammalt.
Och en automatisk reflex att spänna sig så fort det blir för hård fart eller på annat sätt så man inte känner man har koll på läget.
 
Men det skulle nog bli så mycket bättre ridning om jag kunde slappna av mer. Vara mjukare.
Händerna har fått in en lite mer automatik i att inte fastna i ett hårt tygeltag, att göra halvhalter, att släppa efter på tygeln emellanåt om inte annat så för en mikrosekund för att bryta järngreppet.
Men resten av kroppen.........
 
Det hände igår igen.
Jag hade racerhästen.
Men eftersom jag litar på henne så kunde jag från början tänka en hel del på sitsen och knäna (inte klämma) och så försökte jag sitta "bra".
Märkte nog att det blivit alldeles för lite timmar i sadeln den senaste tiden, jag kände mig ovan.
Visserligen var det länge sen jag ridit den här hästen, men ändå.
 
Sen på en helt vanlig travsträcka, på en långsida, så tappar jag en stigbygel och blir helt desperat när jag inte får tag i den igen... Som tur är har jag just svängt in mot där ridläraren står så jag styr in hästen mot henne, vet ju att hästen nog stannar då, och ridläraren får nog stopp på henne... Hur snällt är det att göra så?
 
Jo, det gick bra. Vi körde inte över ridläraren. Racerhästen stannade och jag hittade stigbygeln.
 
Men fy vad det känns obehagligt, ska jag trilla nu igen?
Och just i den här situationen: Hade jag bara suttit mera avslappnat så hade jag klarat det mycket bättre, tror jag.
 
Det är det här sittandet framför datorn som inte alls passar...
Så nu slutar jag och "går ner i min källare" och hämtar tvätten och går upp på vind och hänger upp den. Lite motion i trappor ska man väl lyckas med den här morgonen innan jobbet...
 
Ha det gott!
 
Allmänt | |
#1 - - Divorce your horse :

Tur att det gick bra och att du fick sitta kvar på hästryggen :) Och ja det är inte alltid så lätt att vara avslappnad alla gånger. Men övning ger färdighet, eller vad säger man? :)

Svar: Ja, det var det där med fler timmar i sadeln... Det siktar vi på :)!
Mymind

#2 - - Karoline:

TDå går jag ner i min källare
Där lever jag sällare
För där har jag kvar
Min gamla ångmaskin
Jag matar betatabletter i den
Lyssnar och glömmer tiden
Tar ett glas vin
I ångan från maskinack för att du skrev så utförligt på min förra fråga, inte roligt att vara rädd :( Jag märker att det kryper på mig mer och mer, får nog se till att ta mig upp på hästryggen snart.

Hahaha! Jag kom att tänka på den där låten när du skrev att du går ner i din källare.
Han med ångmaskinen..

Då går jag ner i min källare
Där lever jag sällare
För där har jag kvar
Min gamla ångmaskin
Jag matar betatabletter i den
Lyssnar och glömmer tiden
Tar ett glas vin
I ångan från maskin


Svar: :) Det var den låten jag tänkte på också, men trodde inte att nån mindes den. Den var aktuell då jag var liten :) och eftersom vi hade källare då också och vår frys var där så var det rätt vanligt att sjunga den låten när man hämtade nåt från frysen :D!
Mymind

#3 - - Karoline:

Min förra kommentar blev helt galen, texten som skulle in sist kom både först och sist... Sorry ;)

Svar: :)!
Mymind

#4 - - Karoline:

Hahaha! Så roligt :)
Jag och morsan brukar tralla på gamla godingar ibland, den brukar vara med sen är även Rosen och Lyckliga gatan favoriter. Musik gör en glad!

Svar: Sååånt e liivet... är ju också en lämplig låt i alla situationer... :) med Britta Borg då, överdrivet låg röst och inlevelse... :)
Mymind

#5 - - Neapocalypse - en alternativ hästblogg:

sv; Ja kinesiska är en liten utmaning.. Men det är roligt så det går bra :)

Svar: Ja det är konstigt så mycket lättare allt går om man tycker det är roligt, även det mest tråkiga rutinarbetet...eller skolämnet... Fast nu har du ju nåt heelt annat att fundera på också på din blogg :) vilket säkert inspirerar en hel del! :)
Mymind

Upp