Lite vardagsstretchning...


... då och då borde väl göra vem som helst lite mjukare i kroppen!?
Så om hästen är styv i höger sida så kunde man väl stå på "fel sida" och gosa lite extra?... massera manen/mankammen lite försiktigt med en hand medan den andra lockar hästen att svänga på huvudet...
 
Det här är en förenklad version av det vi lärde oss på den där basic hästmassagekursen för nåt år sen. Och jag kom på igår, med det gamla stoet, att det här bra kunde användas på henne.
 
När det var dags för avskrittning så hoppade jag nästan genast ur sadeln och lossade lite på sadelgjorden och började stretcha mina egna ben genom att gå runt med hästen efter och röra överdrivet på benen. Kändes bra. Stoet var också väldigt följsamt, kunde nog nh-grunderna :) även om hon var lite tjurig.
 
Jag märkte rätt snabbt att det var svårare att få henne att böja sig mjukt mot höger, när jag tog en del avslappnande kringelikrokar mitt på banan. Där kunde jag ha gjort mer, men lektionen tog slut.
 
Man kunde också göra som ridläraren sa: hon brukar byta om när hon leder hästar till och från hagen också. Vissa som hon vet är styvare i en sida, leder hon just på den sidan, för att de ska gå med en naturligt böjning till den svårare sidan... Smart det också!
 
Allmänt | |
#1 - - Satu:

Själv tycker jag om att stretcha hästen genom att böja och ställa vid ritt. Mycket volter, serpentiner och utåtställningar och -böjningar. Det där med att leda från en annan sida har jag inte tänkt på, är så van med att stå till vänster. Fast det har säkert helt samma effekt som att sitta upp, det är bättre att göra det från höger ibland också. :)

Svar: Ja, ska jag vara ärlig så gillar jag också bäst att "leka" med serpentiner och lite öppna och sluta när jag rider, och åttvolter med noggrann rakställning i mitten. Men det har jag inte så bra chans till när jag rider lektion, då kör jag de övningar vi ska köra :). Det här med böjningar från marken var också en reservplan jag tog till när jag hade en period med ridrädsla men ändå ville försöka göra nån "nytta" när jag ledde hästen på plan :). Sen det där med att sitta upp från "fel" sida är nog en utmaning jag inte alls har testat än... :).
Mymind

Upp