En finsk tjej med diadem... :)


Dagens ridlektion gav nya erfarenheter. Igen.
En liten pigg finnhäst tilldelades mig. Eller jag hade tre olika att välja mellan, men det blev att jag valde henne eftersom jag visste att hon var snäll att hantera, jag ville gärna lära mig hur hon fungerade och jag hade sett henne med så många olika ryttare.
 
Det enda jag visste att det kunde bli problem med var tränset. Hon brukade bita ihop. Inte surt och argt. Bara envist. En stund. Tills hon helt lugnt accepterade läget. Jag hade fullt sjå att få hennes fina pannband på plats under hennes pannlugg. "Diademet" var en tunn ked med ett slags blåfärgade "infattningar". Riktigt skirt och fint, men lätt för pannluggen att fastna i...
 
Nåja, lektionen var helt basic. Igen. Jag njöt av att det inte var alltför svåra uppgifter så jag fick koncentrera mig mer på mjuk och lära-kännande kommunikation med hästen. Hon har go, helt klart. Det är närmast bromsen och styret man får använda på henne. Kanske därför också hon är så omtyckt.
 
Hon hade härlig trav. Korttraven fick jag ta till för att få in henne på en liten volt och kunna styra henne tydligt och jämnt. Det jag märkte redan vid uppvärmningens första varv var att hon hade STOR skillnad på vänster och höger varv vad gäller böjning och följsamhet. Vi började i det för henne svårare varvet och oj vad jag kämpade innan jag hittade vilka hjälper jag skulle använda för att få henne lite mjukare. Men sen rätt snart kom det några rejäla frustningar så jag antog att jag gjort nåt rätt :).
 
Lite problem hade jag med tyglarna. Höger hand tycktes hela tiden trassla in sig i manen som låg på höger sida. Jag gillade inte tanken att jag luggade henne lite då och då. Men det gick inte att undvika...
 
Vid avskrittningen hoppade jag rätt snabbt av för att gå med henne mellan de olika hindren som var utplacerade här och där. Hon var väldigt trevlig. En sån häst skulle jag kunna ha själv :) om jag inte var allergisk... och om jag hade massor av pengar... och om... Nej det är nog bra att ha många att rida, på ridskolan, alla med olika temperament och kunskaper...
Allmänt | |
#1 - - Divorce your horse :

Kul att du fick rida en sådan trevlig häst :) Alltid lite roligare när man får rida sådana hästar som man tycker om och som man skulle kunna tänka sig att äga själv :)

Svar: Ja, det var en väldigt trevlig bekantskap:).
Mymind

#2 - - Neapocalypse - en alternativ hästblogg:

Hon låter jättefin <3 Och så himla fin bild!!!

Svar: Tack :). Ja, hon är mångas favorit :).
Mymind

Upp