Dags att träna inför snöskottningen! :)


... som kommer förr eller senare och mer eller mindre :).
De flesta tänker ju för sig själva: borde börja träna, borde börja nu, borde inte sitta här framför skärmen...
 
Och så "ska man bara kolla" det ena och det andra först, och två timmar senare märker man att det är för sent att träna ikväll...
 
Hittade i misstag elsajohnsen.for.me som hade lagt upp ett litet schema en gång per vecka över vilka små steg man kunde ta för att komma igång med tränandet. En ung tjej som orkar hur mycket som helst, tänkte jag, men testade i alla fall lite, satte in på telefonen en påminnelse som jag, när jag går till kojs, flyttar till nästa kväll. Ibland tränar jag lite, ibland tillåter jag mig hoppa över det. Instruktionerna är enkla: armar, rygg, mage, fotjumppa.
 
Vad som helst är ju bättre än ingenting, tänker jag. Därför berättar jag om det, fast det är nästan ingenting. Men de minuter jag rör på mig lite mer medvetet är värdefulla i sig. De ersätter inte powerwalk eller gym eller en joggingtur runt byn, men de stretchar lite muskler och ökar lite rörlighet. (Tittade själv in till elsas blogg igen för att kolla om hon lagt upp mer träningstips och jo, det hade hon, och så läste jag: det kan vara 10 min eller 60 min, huvudsaken man rör på sig. Se där! Just vad jag tänkte :)!...)
 
(Det är ju sen också att om man har ett stillasittande jobb så ska man inte i min ålder plötsligt börja storträna, det ökar bara risken för skador...).
 
Jag tror också på vardagsmotion eller kanske det heter nyttomotion, alltså sånt man får automatiskt i vardagen bara man inte alltid tar lättaste vägen...
Alltså: när jag går ner i källaren (för att sätta igång tvättmaskinen eller nåt) så tänker jag lite extra på fot- och knäarbetet, samtidigt som jag försöker röra mig spänstigt. När jag står vid spisen och steker eller rör i grytan, eller när jag diskar för hand, så tänker jag då och då på hållningen, dra in magen som stöd för ryggen, stå jämnt med båda benen, sänk axlarna, dra dem lite bakåt, sträck på halsen, jobba avslappnat med armarna. Eller när man går mellan spisen och kylskåpet så kan man ju ta lite salsasteg...
 
Jag menar: lyckas jag inte ta mig tid för motion i vardagen så kan jag väl se till att fylla vardagen med motion i stället! :)
 
Och om hästarna mår bättre av att ryttaren har lite mer kroppskontroll så är det ju verkligen orsak att tänka på det här! Nåt som verkligen kändes fel i kväll var att stå på läktaren i en kall manege och se på ridlektion, inte bra för kroppen! Men se då stallgången var så fint sopad och uteplanen var också städad! Men sen gick jag in till en häst och gav lite ansiktsmassage så jag fick upp värmen :).
 
 
Allmänt | |
Upp