Liten finnhäst med rufsig man...

.. så man hade svårt att se om gjorde lättningen rätt i traven :).
Nej, ja känner det inte alltid. Borde lära mig, men...
Hur som helst, mansvallet rufsigt värre så man fick snegla extra noga innan man ev bytte lättning.
Vad vi gjorde?
Enkelt för inte så långt hunna vuxna ungdomar :).
 
Lätt trav runt hela fyrkantspåret. Sen i ett hörn en ordentlig volt i trav runt ett hinder, efter volten en lätt öppna i trav längs kortsidan och så en noggrann rakställning efter nästa hörn. När vi gjort det några gånger så vi fick bra rytm och lydig häst, så fick vi göra en kort galoppfattning efter det sista hörnet, galoppera bara en bit och sen ta ner till trav igen och fortsätta.
 
Det här gjorde vi förstås i båda varven.
Det första varvet, vänstervarv, gick bättre. Hästen jag red hade lättare i det varvet och jag lyckads med en helt ok galoppfattning.
Men min otränade kropp började småningom protestera, hästen gick nog framåt men behövde ändå hela tiden "hejas på" för att inte bryta av i början på volterna och vid öppnan. Dessutom behövde jag också styra ordentligt med skänklarna så han inte genade i hörnen eller gjorde avlånga volter. Så i andra varvet hoppade jag över galoppfattningen. Ville inte heller riskera att jag blir obalanserad pga trötthet. Då kunde det lätta hända att jag skulle halka ur sadeln.
 
Men traven jobbade jag med desto mer. Och speciellt böjningarna i hörnen, eftersom han hade en tendens att ramla in, eller skjuta ut bogen.
 
Lite kul sen att ridläraren tyckte jag jobbat bra, och att jag verkar ha fått upp kondisen bra efter kryckgåendet före jul. Tja, inte har jag så värst bra kondis, men jag måste säga att jag njöt av traven, och att få dels försöka vända hästen så mjukt in på volten i trav att han inte skulle idas bryta av, och också att böja honom lite extra med skänklarna, så han inte bara ångade på.
 
I like! :)
 
 
 
 
Allmänt | |
#1 - - Neapocalypse - en alternativ hästblogg:

Ibland kan man få luta huvudet lite för att se över mansvallet ;)

Svar: Ja, men det kan lätt bli en viktförskjutning då som stör rytmen, och har man bra flyt så vill man ju inte det... Men vill man vara säker på rätt lättning får man ta risken... :)
Mymind

#2 - - Elin:

Roligt! :)

Svar: Jaa, roligt att rida :)...
Mymind

Upp